menu

Toyota RAV4 Hybrid szybsza od Lexusa IS300h? TEST przyspieszenia - WIDEO

13.06.2017, godz. 21:56
Toyota RAV4 Hybrid vs. Lexus IS300h
Toyota RAV4 Hybrid vs. Lexus IS300h foto: SuperAuto24.pl

Mogłoby się wydawać, że zestawienie obok siebie dwóch prezentowanych aut nie ma najmniejszego sensu. Porównanie SUV-a jakim jest Toyota RAV4 Hybrid ze sportowym sedanem Lexusem IS300h nie jest jednak wcale takie głupie. Auta te choć pod względem klasy, wyglądu i przeznaczenia dzieli niemalże wszystko, to są połączone istotnym wspólnym mianownikiem. Chodzi o hybrydowy układ napędowy, którego podstawą jest spalinowy silnik o pojemności 2.5 litra. Jak te modele wypadają wobec siebie pod względem osiągów?

Motoryzacyjna ekologia zatacza coraz szersze kręgi. Elektryczne auta przestają już kogokolwiek dziwić, a hybrydy coraz odważniej wbijają się w miejski krajobraz. Takie auta zasilane w alternatywny sposób nie muszą być jednak nudne i powolne. Toyota inwestująca od 20 lat w rozwój hybrydowych pojazdów, poza Priusem kierowanym do kierowców lubiących jeździć oszczędnie, proponuje też trochę bardziej charakterne modele. Za przykład może posłużyć Lexus IS300h i Toyota RAV4 Hybrid.

Przeczytaj też: TEST Toyota RAV4 Hybrid vs. Mitsubishi Outlander PHEV

Ani sedan Lexusa z błękitnym logotypem, ani SUV Toyoty przyozdobiony w znak firmowy w tym samym kolorze, nie zostały pozbawione charakteru. Tym pojazdom mimo, iż są hybrydami, daleko do mdłych i nijakich konstrukcji. Dowody? Wystarczy przejrzeć się zarówno nowoczesnym, zaostrzonym stylizacjom nadwozi, jaki i zagłębić się na chwilę w tabele prezentujące szczegóły danych technicznych oraz osiągów.

Dynamiczne hybrydy

W budowie Toyoty RAV4 Hybrid użyto podobnego schematu układu napędowego jaki został zastosowany w Lexusie IS300h. Sercem tych japońskich konstrukcji został silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra (pracujący w trybie Atkinsona), wspierany silnikiem elektrycznym magazynującym energię elektryczną w baterii wodorkowo-niklowej. O ile motor elektryczny w tych autach ma taką samą moc wynoszącą 143 konie mechaniczne, to już "spalinówka" legitymuje się odmiennymi cyframi. Ze względu na różnice w konstrukcji, silnik Toyoty 2.5 VVT-i rozwija 155 KM przy 5700 obr./min., a serce Lexusa 2.5 Dual VVT-i maksymalnie osiąga 181 KM przy 6000 obr./min. Co z mocą systemową? W RAV4 do dyspozycji jest w sumie 197 KM, a w Lexusie 223 KM.

Nie przegap: TEST Lexus GS F 5.0 V8: wymierający gatunek

Toyota wraz z Lexusem są autami należącymi do tego samego producenta, więc trudno się dziwić, że firma wykorzystuje w swoich hybrydach tą samą automatyczną skrzynię bezstopniową E-CVT. Przekładnia ta pracuje w bardzo charakterystyczny sposób ponieważ do dyspozycji jest tak tylko jeden bieg, który jest płynnie rozciągany w całym zakresie dostępnej prędkości obrotowej silnika. Z danych jakie można znaleźć w katalogu Lexusa wynika, że sedan ten napędzany na tylną oś osiąga prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego w 8,4 sekundy. Co ciekawe według producenta cięższa o 40 kg Toyota RAV4 zdobywa "setkę" od zera w krótszym czasie 8,3 s. (tak przynajmniej mówi producent).

Dane katalogowe to jedno, a rzeczywistość zwykle pokazuje drugie. Aby się o tym przekonać, czy Toyota RAV4 Hybrid posiadająca dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi jest faktycznie nieznacznie szybsza od Lexusa, przeprowadziliśmy własne pomiary. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu zmierzyliśmy na tym samym odcinku drogi, w tych samych warunkach atmosferycznych, z tym samym kierowcą i podobną ilością paliwa w zbiornikach obydwu aut, w jakim czasie tak naprawdę japońskie samochody osiągają pierwsze "setki". Co z tego wyszło?

.
WIDEO - tak przyspieszają japońskie hybrydy
.

Sedan szybszy od SUV-a

Według naszych pomiarów powtarzalny czas jaki udało się uzyskać od 0 do 100 km/h, wynosił zarówno w Lexusie jak i Toyocie dokładnie 8,6 s. W celu wydobycia maksymalnych możliwości silników i skrzyń biegów, auta były ustawione w dostępnych sportowych trybach. Warto jednak zaznaczyć, że RAV4 nie pozwala na wyłączenie kontroli trakcji, więc aby nie faworyzować Lexusa, który takie ustawienie oferuje, próby były przeprowadzone z czuwającym elektronicznym asystentem. Jeśli jednak w Lexusie zdecydujemy się dezaktywować system stabilizujący poślizg (takich prób również dokonaliśmy), uda się tym samochodem przyspieszyć do "setki" w czasie 8,3 s.

Dowiedz się: Czym różni się pełna hybryda od miękkiej hybrydy?

Co pokazał nasz test? Przede wszystkim udało się zmierzyć faktyczny czas przyspieszenia prezentowanych aut. RAV4 w odniesieniu do fabrycznych danych przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie o 0,3 s gorzej. W IS300h zaobserwowaliśmy mniejszą stratę 0,2 s, ale w momencie wyłączenia kontroli trakcji, udawało się przebić fabryczny czas o 0.1 s. Ostatecznie starcie sedana z SUV-em wygrał napędzany tylko na tył model Lexusa. Konkluzja jednak jest taka, że cięższa Toyota w wersji z napędem na wszystkie koła E- Four, realizowanym dzięki zamontowanemu z tyłu silnikowi elektrycznemu o mocy 68 KM, potrafi na prostej dzielnie dotrzymywać kroku swojemu ekskluzywniejszemu japońskiemu bratu.

.
Które hybrydowe auto wybrałbyś dla siebie?

0 /cms/voting_gallery_popup_grounds/

Dane techniczne
.

Toyota RAV4 Hybrid Lexus IS300h
SILNIK R4, 16V + silnik elektryczny R4, 16V + silnik elektryczny
Pojemność 2494 cm3 2494 cm3
Paliwo
benzyna benzyna
Bateria
wodorkowo-niklowa wodorkowo-niklowa
Moc silnika spalinowego
Moc silnika elektrycznego
Moc systemowa
155 KM przy 5700 obr./min.
143 KM (+68 KM silnik tył)
197 KM
181 KM przy 6000 obr./min.
143 KM
223 KM
Maksymalny mom. obrotowy

210 Nm przy 4200 obr./min.
+ elektryczny 270 Nm
221 Nm przy 4200-5400 obr./min.
+ elektryczny 300 Nm
Prędkość maksymalna
185 km/h
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h/
(pomiar własny)
8,3 s
8,6 s
8,4 s
8,3 s
Skrzynia biegów bezstopniowa E-CVT bezstopniowa E-CVT
Napęd 4x4 (E-Four)
RWD (na tylną oś)
Zbiornik paliwa 56 l
66 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
5,4 l/ 5,1 l/ 5,2 l 4,7 l/ 4,6 l/ 4,8 l
poziom emisji CO2
122 g/km 107 g/km
Długość 4605 mm 4680 mm
Szerokość 1845 mm 1810 mm
Wysokość 1675 mm 1430 mm
Rozstaw osi
2660 mm 2800 mm
Masa własna
1735 kg 1695 kg
Masa maksymalna dopuszczalna
2270 kg 2145 kg
Pojemność bagażnika 501 l/ 1633 l 450 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód
Kolumna typu MacPhersona Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
235/55 R18 255/40 R45
autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
WIĘCEJ W SUPERAUTO