menu

TEST odmłodzonej Toyoty Yaris: 1.5 zamiast 1.33

20.04.2017, godz. 02:30
Toyota Yaris 1.0 VVT-i
foto: toyota

Najpopularniejszy pojazd Toyoty nie tylko w Polsce, ale i w Europie, doczekał się metamorfozy znacząco wykraczającej poza standardowy lifting. Toyota Yaris choć nie jest zupełnie nowym autem, to stała się wyraźnie inna i ulepszona. Widać to już po odświeżonym projekcie nadwozia oraz wnętrzu, a im głębiej się zagląda, tym zmian odnajduje się więcej.

W Polsce Yaris ma się świetnie - w minionym roku został najpopularniejszym samochodem klasy B wśród klientów indywidualnych i piątym najchętniej kupowanym nowym autem w kraju. Ale czy będzie miał się jeszcze lepiej po zmianach? Producent zainwestował sporo pieniędzy w ten model (program rozwojowy o wartości 90 milionów euro), dlatego możemy być pewni, że będziemy go oglądać w salonach jeszcze przez kilka lat. Okazuje się, że udoskonaleniem objęto ponad 900 części, które wpłynęły na design, osiągi i bezpieczeństwo samochodu.

Wyraźnie inna

Yaris od 2011 roku występuje na rynku pod postacią trzeciej generacji i zaliczył już drugi lifting (poprzednie zmiany miały miejsce w 2014 r.). Pojazd swoim nowoczesnym wyglądem zewnętrznym udowadnia, że nieduży miejski samochód wcale nie musi być nudny. Styliści podrasowali charakterystyczny pas przedni utrzymany w motywie litery X. Bardziej wyrazisty stał się nie tylko zderzak, ale i reflektory, które dorobiły się światłowodów LED (wersje Selection i Dynamic) do jazdy dziennej.

Przeczytaj też: Toyota C-HR 1.8 Hybrid E-CVT - ile pali, jak nią jeździć

Totalnie inny jest tył hatchbacka z narysowaną od podstaw klapą bagażnika, w którą teraz głęboko wcinają się duże zespolone lampy (światła stop i pozycyjne w technice LED w wersjach Selection i Dynamic). Klosze te są znacznie większe od tych stosowanych wcześniej i początkowo sprawiają wrażenie nawet zbyt dużych. Jak to w przypadku liftingów bywa nie obyło się bez wymiany wzorów kołpaków i obręczy kół oraz dołożenia do palety nowych lakierów (doszły barwy Nebula Blue i Tokyo Red). Odcinający się kolorystycznie czarny dach z czernią wylewającą się na błotniki, zarezerwowany jest dla eleganckiej wersji wyposażenia Selection.

Lepiej wyposażona

Osoba znająca poprzednika nie będzie miała kłopotu z dostrzeżeniem zmian we wnętrzu. Projekt deski i konsoli Yarisa zachował wiele z tego co było znane do tej pory, ale nie obeszło się bez widocznych i namacalnych korekt. Widać to za sprawą innych zegarów, trójramiennej kierownicy z ozdobnymi wstawkami i wygodniejszego w użyciu sterowania różnymi funkcjami za pomocą 7-calowego ekranu multimedialnego Toyota Touch (w opcji) i przycisków na konsoli centralnej. Pomiędzy okrągłymi blatami prędkościomierza i obrotomierza zegarów, trafił kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny TFT o przekątnej 4,2 cala (montowany od wersji Premium). Używając guzika na kierownicy łatwo na nim wyświetlić dużo różnych przydatnych informacji.

Nie przegap: TEST Hyundai Ioniq Hybrid vs. Toyota Prius 1.8 Hybrid

Odświeżony Yaris to też zastosowanie nowych wzorów tapicerki i kolorów detali wykończenia. Klienci zainteresowani Yarisem potrafiącym przewieźć nawe 5 osób i 268 litrów ładunku w bagażniku, mogą wybrać jedną z 5 wersji wyposażeniowych: Life, Active, Premium, Selection i Dynamic. Oczywiście każda z nich różni się dodatkami. Bazowy pakiet Life obejmuje m.in. halogenowe światła do jazdy dziennej, czujnik deszczu, czarną tapicerkę materiałową, elektrycznie regulowane szyby przednie, kierunkowskazy w lusterkach bocznych, wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy, dwuosiową regulację kolumny kierowniczej, czy też wielofunkcyjną kierownicę. Bogatszy pakiet Active ma m.in. dodatkowo centralny zamek, manualną klimatyzację, czy radio CD ( 6 głośników). W wersji Premium pojawia się już system multimedialny Toyota Touch 2, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego TFT czy też tempomat. Najlepiej wyposażone Yarisy mają na pokładzie m.in. czujnik zmierzchu, światła LED, chromowane elementy nadwozia czy podłokietnik.

We wszystkich wersjach Yarisa montowany jest Pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Obejmuje on: system ochrony przedzderzeniowej PCS z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), automatyczne światła drogowe (AHB) i funkcję ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA). Ponadto jest 7 poduszek powietrznych, system wspomagający ruszanie pod górkę (HAC), ABS + EBD + BA oraz system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (VSC + TRC). W średnich i wyższych wersjach wyposażenia Yarisa dochodzi jeszcze funkcja rozpoznawania znaków drogowych.

Silnik z Polski

Jednym z najważniejszych elementów ewolucji Toyoty Yaris jest produkowany w zakładach Toyota Motor Industries Poland, zupełnie nowy silnik 1.5 litra Dual VVT-iE, który zastąpił stosowany dotąd motor 1.33 VVT-i. Oprócz zwiększenia pojemności producent użył kilku ciekawych rozwiązań technologicznych. Czterocylindrowy, wolnossący silnik z rodziny ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion) generuje 111 koni mechanicznych oraz 136 niutonometrów momentu obrotowego przy 4400 obr./min. Yaris z takim napędem pozwala na więcej dynamiki, co potwierdza osiąganie "setki" w 11 sekund (czyli 0,8 s szybciej niż obecnie). Aby uzyskać takie przyspieszenie trzeba wykorzystać górny zakres prędkości obrotowych, a co za tym idzie liczyć się z dość głośną pracą motoru.

Zobacz też: czym różni się cykl Atkinsona od cyklu Otto?

Silnik 1.5 ma niespotykaną w segmencie sprawność (38,5 procent), uzyskaną nie tylko dzięki wysokiemu stopniu sprężania (13,5) ale i systemowi recyrkulacji spalin (EGR) i zmiennym fazom rozrządu, pozwalającym zmieniać cykle pracy (Otto na Atkinsona). Po raz pierwszy w historii Toyoty inżynierowie zdecydowali się na chłodzenie kolektora dolotowego cieczą. To pozwala wzbogacić mieszankę trafiającą do cylindrów i ograniczyć zużycie paliwa. Co więcej, zmniejszono tarcie elementów wewnętrznych.

Toyota twierdzi, że jednostka 1.5 zużyje o 12% mniej paliwa niż dotychczas stosowany motor 1.33. Podczas pierwszych jazd testowych po holenderskich drogach nie udało się tego sprawdzić, ale chwile obcowania z tym samochodem pozwoliły zaobserwować poprawę komfortu prowadzenia. Auto ma nowe mocowania silnika, zmniejszające drgania jednostki podczas przemieszczania się po nierównościach. Zmieniona została też charakterystyka pracy amortyzatorów, które teraz lepiej tłumią pokonywane nierówności. Układ kierowniczy nie jest przesadnie miękki, a to pozwala zarówno na wygodne manewrowanie podczas miejskich akcji parkingowych, jak i na bezpieczne nieco szybsze przemieszczanie się po krętych drogach. 6-biegowa skrzynia ręczna pasuje do temperamentu silnika i nie budzi zastrzeżeń.

Podsumowanie

Opisany silnik 1.5 litra to nie wszystko, co oferuje Yaris. Pod maską montowany jest też mniejszy silnik 3-cylindrowy o pojemności 1-litra i mocy 69 KM. Dodatkowo w ofercie wciąż można liczyć na diesla 1.4 D-4D o mocy 90 KM oraz na coraz chętniej wybierany w Polsce przez klientów hybrydowy układ (1.5 l VVT-i) o mocy 100 koni mechanicznych. Poza hybrydą skrzynię automatyczną (bezstopniową) może mieć opcjonalnie silnik 1.5 (dopłata 5000 zł). A skoro już o cenie mowa, to odmieniony stylistycznie, poprawiony wewnątrz i pewniej prowadzący się Yaris z pakietem systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, kosztuje minimum 42 900 zł (w wersji 3-drzwiowej). Czy takim zagraniem Toyota przyciągnie Polaków do swoich salonów?

Na sportowo: TEST Toyota GT86 2.0 Boxer Turbo: ostra niczym katana

Toyota nie ma kłopotów ze znajdowaniem chętnych na Yarisa. Odkąd model ten pojawił się w sprzedaży, systematycznie zwiększa swój udział w segmencie B. W 2016 roku na Starym Kontynencie udało się sprzedać ponad 208 tysięcy aut. To zasługa nie tylko niewielkich gabarytów i zwinności jaką jest w stanie zapewnić w mieście nieduży hatchback. Yaris cieszy się dobrymi opiniami jego użytkowników oraz jest jedynym samochodem klasy B na europejskim rynku, dostępnym z trzema rodzajami napędu. Możliwość dopasowania auta do potrzeb jest więc bardo duża, bo w ofercie znajdą coś dla siebie nie tylko zwolennicy jednostek benzynowych lub pozornie oszczędni fani diesli, ale też entuzjaści rozwiązania hybrydowego.

.
Toyota Yaris wersja 3-drzwiowa - cennik
.

silnik/wersja Life Active Premium Selection Dynamic
1.0 VVT-i (69 KM) 
5 M/T benzyna
42 900 zł 49 900 zł 51 900 zł - -
1.5 Dual VVT-iE (111 KM) 
6 M/T benzyna
46 900 zł 52 900 zł 53 900 zł - -
1.4 D-4D (90KM) 
6 M/T diesel
61 900 zł 67 900 zł 69 900 zł - -

.
Toyota Yaris wersja 5-drzwiowa - cennik
.

silnik/wersja Life Active Premium Selection Dynamic
1.0 VVT-i (69 KM) 
5 M/T benzyna
43 900 zł 50 900 zł 52 900 zł - -
1.5 Dual VVT-iE (111 KM) 
6 M/T benzyna
47 900 zł 53 900 zł 55 900 zł 62 900 zł 64 900 zł
1.4 D-4D (90KM) 
6 M/T diesel
62 900 zł 68 900 zł 70 900 zł - -
Hybrid (100 KM) 
E-CVT hybryda
- 66 900 zł 68 900 zł 75 900 zł 77 900 zł
Źródło: Toyota

.
Toyota Yaris 1.5 VVT-iE - dane techniczne
.

SILNIK R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1496 cm3
Moc maksymalna 82 kW/ 111 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 136 Nm przy 4400 obr./min.
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,0 s
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 42 l
Katalogowe zużycie paliwa
z systemem Start&Stop
(miasto/ trasa/ średnie)
5,7 l/ 3,9 l/ 4,6 l
poziom emisji CO2
95 g/km
Długość 3945 mm
Szerokość 1695 mm
Wysokość 1510 mm
Rozstaw osi
2510 mm
Masa własna
1040 kg
Masa maksymalna dopuszczalna
1545 kg
Pojemność bagażnika 286 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/bębnowe
Zawieszenie przód
Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył
belka skrętna
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
195/50 R16
autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
WIĘCEJ W SUPERAUTO