TEST nowy Peugeot 5008 1.6 THP 165 KM - większy indywidualista

2017-05-29 4:30

Nowy Peugeot 5008 idzie w ślady mniejszego brata - nagrodzonego tytułem samochodu roku modelu 3008 - i staje się sporym SUV-em. Siedmioosobowe auto jest świetnie wykonane, wygląda rewelacyjnie i może stanowić ciekawe urozmaicenie w klasie aut rodzinnych.

Poprzednia generacja 5008 walczyła właśnie w segmencie vanów, jednak to SUV-y stały się trzecim najlepiej sprzedającym się rodzajem nadwozia w Europie – tuż za hatchbackami i sedanami segmentu C. Francuzi podążają więc za trendami rynkowymi, a biorąc pod uwagę, że ich mniejszy i wprowadzony wcześniej 3008 sprzedaje się świetnie (jak i zbiera wysokie noty w testach), postanowiono dodać kilka centymetrów tu i ówdzie.

Zobacz też: Peugeot 308 po liftingu – poszerzanie oferty

Nawet wewnętrzne tabelki sprzedaży traktują 3008 i 5008 jako jeden model. Trudno się dziwić – więcej niż połowa części jest identyczna, a samochody opierają się na tej samej płycie podłogowej EMP2, używanej przez koncern PSA zarówno w Citroenach, Peugeotach i wysoko pozycjonowanych DS-ach. Dzielą też sporo elementów stylistycznych – agresywny pas przedni, rodzaje felg jak i zainspirowane śladami pazurów lampy LED-owe z tyłu.

5008 jest jednak większy. Młodszy brat okazuje się dłuższy od 3008 aż o 19 centymetrów przy tej samej wysokości nadwozia, z czego 16,5 centymetra znalazło się pomiędzy osiami. Dlaczego aż tyle? Płyta EMP2 może być rozciągana o wielokrotność 55 milimetrów. To pozwoliło na znaczne powiększenie wnętrza, przez co auto może stanowić alternatywę dla dużych, typowo rodzinnych aut.

Szczęśliwa siódemka

Zwiększenie rozstawu osi pozwoliło nie tylko wygospodarować ponad 6 centymetrów więcej przestrzeni na nogi w drugim rzędzie, ale i umieścić w bagażniku (ogromna przestrzeń licząca nawet 780 litrów) dwa dodatkowe siedzenia wysuwane z podłogi. Nadal trzeba je traktować jako rozwiązanie awaryjne, choć są to jedne z wygodniejszych siedzisk w tym segmencie. Problemem podczas długich podróży jest nie tyle szczątkowa ilość miejsca na kolana i stopy, co brak nawiewów w trzecim rzędzie. Fotele można jednak wyjąć (ważą tylko 11 kilogramów) i używać jako np. leżaki na pikniku. Co ważne, na innych rynkach pojawi się wersja pięcioosobowa, lecz polski importer zdecydował o wprowadzeniu do gamy wyłącznie pojemniejszej wersji.

Pisaliśmy o: Peugeot 3008 z tytułem Car Of The Year 2017

W drugim rzędzie umieszczono aż trzy indywidualne fotele, każdy z mocowaniem ISOFIX, które można w zależności od potrzeb przesuwać. Mają identyczne rozmiary, regulację położenia oparcia, a po ich złożeniu uzyskujemy płaską podłogę. Na tle np. czeskiej konkurencji jest to niewątpliwy plus. Peugeot 5008 pozwala też złożyć na płasko siedzenie pasażera z przodu, co umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 3,2 metra!

Francuski futuryzm...

Rodzinny charakter nie musi oznaczać jednak nudy. Peugeot przeniósł do 5008 futurystyczny, wygodny i rewelacyjny w użytkowaniu projekt wnętrza iCockpit 2.0. Jego pierwowzór można zobaczyć w obecnie sprzedawanych, kompaktowych 308-kach, a w kolejnym wydaniu usunięto większość wad. Dalej pierwsze skrzypce gra ekran dotykowy o rozmiarze 8 cali, lecz teraz uzupełniony jest o fizyczne, lotnicze przyciski. Klimatyzację wciąż obsługujemy cyfrowo, pozostawiono jednak pokrętło regulacji głośności, z czego zrezygnowała np. Honda czy Volkswagen. Można się przyzwyczaić.

Starszy brat: TEST Peugeot 3008: efekt wow!

Druga generacja iCockpitu dostarcza ciekawych doświadczeń. Najmniejsza na rynku kierownica pewnie leży w dłoni, materiał rozciągnięty na boczkach drzwi wygląda rewelacyjnie, multimedia działają bez zarzutu (w końcu!) , a klimatu dopełnia feria zapachów rozpylanych w kabinie. Peugeot bardzo przyłożył się do komfortu podróżujących – fotele mają opcję masażu aż ośmioma poduszkami, otrzymały też certyfikat AGR, którym jeszcze niedawno chwalił się tylko Opel. Wisienką na szczycie tortu jest kabina oświetlana LED-owymi listwami.

5008 okazuje się też świetnie wyposażony – oprócz standardowej już łączności Apple Car Play czy Android Auto ma nawigację TomTom pobierającą dane o ruchu, wypadkach i cenach paliw oraz opcję bezprzewodowego ładowania smartfona. Nie zabrakło autonomicznego hamowania po wykryciu przeszkody i systemów utrzymujących auto w pasie ruchu. Z racji rozmiarów 5008 można wyposażyć w system kamer 360 (warto), w ofercie nie ma za to wyświetlacza HUD, którym chwali się konkurencja. Powód jest prosty – wysoko umieszczone ekran zegarów (oferowany już w bazowej wersji) z powodzeniem zastępuje wszelkie prezentowanie informacji na szybie.

... i techniczny minimalizm

5008 nie ma też w ofercie napędu 4x4, niezależnie od skrzyni, pakietu wyposażenia czy jednostki napędowej. Francuzi zdają sobie sprawę, że pomimo swojego terenowego wyglądu SUV-y nie są używane poza asfaltem, a na dojazd na działkę wystarczy odpowiedni program kontroli trakcji nazwany Advanced Grip Control, który w pakiecie oferowany jest z 18-calowymi oponami Mud&Snow oraz układem wspomagania zjazdu ze wzniesienia. 5008 ma całkiem krótkie zwisy nadwozia, lecz ostrożnie podchodzilibyśmy do dalszych wypraw poza utarty szlak.

Jeszcze pojemniejszy: Citroen Spacetourer na dystansie 3500 kilometrów

Odważnie dobrano też jednostki napędowe. Benzyny reprezentowane są przez trzycylindrowe jednostki 1.2 PureTech o mocy 130 KM oraz 1.6 THP ze stadem 165 koni. Diesle to z kolei 1.6 BlueHDI 120 KM oraz 2.0 w pakietach 150 oraz 180 koni mechanicznych. Ten ostatni oferowany jest tylko w najwyższej wersji GT.

My zdecydowaliśmy się sprawdzić najmocniejszy motor benzynowy, bowiem znalazł się on już wcześniej małym, miejskim DS3, a teraz będzie miał do czynienia z potężniejszym autem. W znacznie większym SUV-ie okazuje się całkiem żwawy, rozpędzając go do setki w 9,2 sekundy. Ma na to wpływ nie tylko całkiem niska waga (1365 kg), ale i spora chęć przyspieszania niemal od razu, od 1400 obrotów na minutę. W połączeniu z sześciobiegowym automatem marki Aisin całość sprawia niezwykle przyjemne, komfortowe wrażenie, którego nie chce się przerywać przełączaniem elektroniki w tryb sport. Producent deklaruje spalanie na poziomie 7,8 litra benzyny na sto kilometrów. Opinie innych kierowców wydają się to potwierdzać, jednak nasz egzemplarz spalił sporo więcej, lecz prawdopodobnie wynika to z jego przebiegu, który wynosił przy odbiorze kluczyków zaledwie kilka kilometrów.

Z tym samym silnikiem: TEST Peugeot 308 GTI 1.6 THP 270

Tryb sportowy też zastosowany jest nieco na wyrost, bowiem 5008 nie ma regulowanych ustawień trybu pracy amortyzatorów. Może dzięki temu więcej czasu poświęcono na dopracowanie zawieszenia, dzięki któremu auto nie buja się niebezpiecznie w zakrętach, a zaskakująco dobrze radzi sobie z nierównościami. Jego praca ma dopełnić komfort panujący wewnątrz, co udaje się całkiem nieźle. Trudno zresztą mówić o sportowych doświadczeniach jeśli topowa wersja GT przyspiesza do setki w niemal tyle samo co najmocniejsza benzyna, lecz waży już zauważalnie więcej, około 1500 kilogramów. Dodajmy do tego wspomaganie elektryczne – mocne, nieangażujące i ułatwiające parkowanie, a okaże się, że Peugeot naprawdę chce kupić klientów komfortem.

Ceny i podsumowanie

Zainteresowani powinni jednak uważnie poświęcić czas na wertowanie cenników. Peugeot kusi kwotą 99 900 złotych za auto w wersji Access, jednak to tylko wabik na klientów. Takie pojazdy mają co prawda tempomat i ekran zastępujący zegary, lecz brakuje w nich czujników parkowania, dywaników, a one same poruszają się na felgach stalowych z kołpakami. 5008 z najsłabszą jednostką benzynową i wyposażeniem Active (już z dwustrefową klimatyzacją i felgami o rozmiarze 18 cali) to wydatek rzędu 110 400 złotych. Topowa wersja to 166 700 złotych, ale i tak trzeba jeszcze zapłacić za audio 515W sygnowane przez markę Focal (3600 złotych), opcję masażu (6000 złotych) czy lakier metalizowany (2700 złotych). Peugeot oferuje 5008 w programie Perfect Drive od 1141 złotych miesięcznie na okres czterech lat.

Nowości: Peugeot 301 po liftingu: dużo nowego

W niecały rok Peugeot wprowadził do swojej gamy trzy auta będące SUV-ami. To szybka reakcja na trendy rynkowe, co ważniejsze, całkiem udana. Doceniliśmy pracę jaką marka włożyła w stworzenie 3008. Większy brat, 5008, jest przystosowaniem znanego przepisu do potrzeb większej rodziny. Okazuje się całkiem funkcjonalny, jest wygodny i prezentuje pazur, którego marce z lwem na masce jakby w ostatnich latach brakowało.

Peugeot 5008 - oficjalny cennik

Silnik/wersja Access Active Allure GT
2.0 Blue HDi 180 EAT6 - - - 166 700 zł
2.0 BlueHDi 150 M6 - 128 000 zł 136 000 zł -
1.6 BlueHDi 120 EAT6 - 128 400 zł 136 400 zł -
1.6 BlueHDi 120 M6 - 121 400 zł 129 400 zł -
1.6 THP 165 EAT6 - 128 400 zł 136 400 zł -
1.2 PureTech 130 EAT6 - 117 400 zł 125 400 zł -
1.2 PureTech 130 M6 99 900 zł 110 400 zł 118 400 zł -

*EAT6 - sześciobiegowa skrzynia automatyczna

.
Peugeot 5008 1.6 THP - dane techniczne
.

SILNIK R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1598 cm3
Moc maksymalna 165 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 240 Nm przy 1400 obr./min.
Prędkość maksymalna
206 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,2 sekundy
Skrzynia biegów automatyczna EAT/ 6 biegów
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 56 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
7,8 l/ 5,3 l/ 6,1 l
poziom emisji CO2
140 g/km
Długość 4641 mm
Szerokość z lusterkami 2098 mm
Wysokość 1646 mm
Rozstaw osi
2840 mm
Masa własna
1365 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2160 kg
Pojemność bagażnika
780 l/ 1940l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód
Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył
belka skrętna
Opony przód i tył (w testowym modelu)
225/55 R18

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki