TEST nowe Volvo XC60: przede wszystkim bezpieczeństwo

2017-07-13 4:30

Eliminuje uczucie zagrożenia i reaguje zanim zrobi to kierowca. Zupełnie nowe Volvo XC60, zastępujące niezwykle popularną na świecie pierwszą generację produkowaną 9 lat, ma wyznaczać standardy w kategorii ochrony ludzkiego życia. Co takiego znalazło się w wyposażeniu, że SUV ten promowany jest jako bardzo bezpieczny pojazd?

W ostatnich latach ujednolicanie gamy modelowej bardzo dobrze wychodzi marce Volvo. I nie chodzi już tylko o sam design karoserii i szykowny wystrój wnętrz, ale o wszystkie technologie jakie są aplikowane do kolejnych konstrukcji. Niezależnie od wielkości samochodu, systemy wsparcia, jednostki napędowe czy multimedia są wspólne. W takim działaniu doszukamy się niemalże samych zalet, bowiem wszelkie technikalia na bieżąco są dopracowywane, a użytkownicy pojazdów nie muszą w kółko przyzwyczajać się do czegoś nowego.

Nie przegap: TEST Volvo V90 D5 AWD: cierpliwość popłaca

I tak też jest z nowym Volvo XC60. Choć auto na pierwszy rzut oka wygląda niemal tak samo jak większe XC90, to po chwili oglądania nie ma się już wątpliwości, że chodzi o mniejszą 60-tkę. Na zewnątrz inne proporcje i inaczej wymodelowane detale, a wewnątrz ciut odważniej wyprofilowana deska i zmodernizowane oprogramowanie multimediów. Wszystko to jednak tylko przyjemna w odbiorze otoczka ukrytych pod skórą technikaliów, które w tym aucie po prostu są najważniejsze. Volvo należące od dziesięcioleci do pionierów w dziedzinie ochrony podróżnych, zatrudnia armię ludzi zachodzących w głowę, co jeszcze można zrobić, aby zapobiegać śmierci na drodze.

.
WIDEO - nowe Volvo XC60 z bliska
.

Centrum rozwoju w Goteborgu to obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych obiektów w kategorii testów zderzeniowych na świecie. Eksperymentowanie z elektroniką, inicjowanie dachowań, stłuczek i zderzeń w najróżniejszych scenariuszach to chleb powszedni w zespole szwedzkich jajogłowych. Auta naszpikowane inteligentnymi układami mają być mądrzejsze od kierowców, przewidywać zdarzenia, które jeszcze nie nastąpiły i reagować na generowane wokół zagrożenia szybciej od człowieka.

Zobacz też: Chłodna sztuka wyboru: Volvo S90 czy Volvo V90?

Dziś solidna konstrukcja auta rozpraszająca energię uderzenia, poduszki powietrzne, zagłówki zmniejszające urazy kręgów szyjnych czy pirotechniczne pasy foteli, na nikim już nie robią wrażenia. Owszem, elementy te są ważnym aspektem stojącym na straży zdrowia i życia, ale działanie tych biernych ochraniaczy ma być ostatecznością w momencie gdy dojdzie do wypadku. W cyfrowych czasach czynną tarczą obronną najpierw jest elektronika. Arsenał systemów przetwarzających dane w obłędnym tempie, ma na bieżąco widzieć oraz czuć otoczenie, zapobiegając zawczasu kolizjom i wypadkom.

Mądra elektronika

Jazdy testowe zorganizowane przez Volvo Car Poland w okolicach Warszawy, pozwoliły doświadczyć zachowań nowego XC60. Auto zbudowano na modułowej platformie SPA, co oznacza obecność wielu rozwiązań obecnych już w całej serii 90. Mowa tu przede wszystkim o systemach bezpieczeństwa i elektronicznych gadżetach podnoszących komfort. Układ City Safety potrafiący energicznie zareagować gdy kierowca się zagapi to wyposażenie standardowe. Auto samoczynnie zahamuje, a nawet przejmie kontrolę i zmieni tor jazdy podczas sytuacji drogowych, które mogłyby się skończyć kolizją (system Steer Assist). City Safety eliminuje też lub zmniejsza ryzyko zderzenia z pojazdami jadącymi w tym samym kierunku, a także w kierunku przeciwnym.

Klasa kompaktowa: TEST Volvo V40 T4 vs. Audi A3 Sportback 1.4 TFSI

Uniknięcie kolizji jest dla Volvo priorytetem. Opcjonalnie w XC60 może pojawić się dodatkowy system Pilot Assist. Oznacza to aktywny tempomat utrzymujący samochód na właściwym pasie (np. na drogach ekspresowych i autostradach), co jest wstępem do jazdy autonomicznej (działa do prędkości 130 km/h). Zmodernizowany system BLIS nie tylko ostrzega przed pojazdami w martwym polu, ale także koryguje tor jazdy samochodu zarówno podczas zmiany pasa, jak i w innych scenariuszach drogowych. Zarówno w dzień, jak i w nocy kamery wykrywają pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta. Można być więc prawie pewnym, że gdzieś daleko za miastem nie potrąci się jelenia albo łosia.

Rewelacyjnym rozwiązaniem są już w serii montowane reflektory LED-owe, automatycznie dostosowujące sposób świecenia do sytuacji drogowej. Interesującą nowością w XC60, dyskretnie chroniącą zdrowie osób podróżujących autem, okazuje się cztero-strefowy system klimatyzacji z systemem oczyszczania wnętrza CleanZone. Układ ten dba o czyste powietrze w kabinie usuwając z niej szkodliwe zanieczyszczenia i cząstki.

Kontrolowanie na ekranie

Konsolą sterującą wszelkimi funkcjami jest 9-calowy ekran wpasowany w panel centralny. Z poziomu czytelnego menu (zmodernizowana szata graficzna w stosunku do serii 90) dezaktywuje się asystujące systemy lub reguluje stopień czujności. Ekran będący tak naprawdę zamocowanym na stałe w desce tabletem, potrafi dużo więcej. Za sprawą kamer 360 pokazuje pełny przegląd pola wokół auta. Użytkownik może sam zmieniać widok, jaki mu odpowiada w danym momencie. W nocy obraz jest rozjaśniany, dzięki czemu na zacienionych parkingach nie powinno się o nic zahaczyć. Poza wyświetlanym obrazem pomocne w momencie manewrowania będą dodatkowo zbliżeniowe czujniki i emitowane ostrzegawcze sygnały dźwiękowe.

Pierwsza jazda: Nowe Volvo XC60: naszpikowane gadżetami

Kierowcy kochający elektronikę odnajdą rozbudowane usługi connected, nawigację satelitarną Sensus z systemem Volvo On Call, a także łączność CarPlay i Android Auto współgrającą ze smartfonami. Nowością jest samoczynne, bezpłatne pobieranie przez pojazd aktualizacji map nawigacji. Jeśli pakiet aktualizacyjny nie przekracza 500 MB, wówczas kierowca nie musi odwiedzać serwisu - samochód ściągnie sam potrzebne dane wykorzystując kartę SIM.

Melomani chętnie będą korzystać z aplikacji Spotify - i to nie tylko na zasadzie sparowania telefonu z autem. Różne aplikacje mogą być wgrane bezpośrednio do systemu samochodu, który jest widoczny jako odrębne urządzenie mobilne. O doskonałe brzmienie zestawu audio w kabinie zadba system Bowers&Wilkins wykorzystujący 15 głośników. Aby XC60 lepiej znosiło wykorzystywanie wszystkich tych dobrodziejstw technologicznych, w aucie zastosowano akumulator o zwiększonej pojemności.

Podsumowanie

Pierwszy raz nowym XC60 jeździliśmy pod koniec maja, o czym można przeczytać w tym artykule - kliknij. Z tego powodu przy spotkaniu z autem w Polsce uwagę skupiliśmy głównie na zapoznaniu się z elektroniką. Dzięki coraz mądrzejszym systemom podnoszony jest m.in. komfort i strategiczne funkcje ochronne. Ze statystyk wynika, że aż 94 procent wszystkich wypadków drogowych powoduje czynnik ludzki. Volvo uważa, że wykorzystując zaawansowane technologie jest w stanie skutecznie przyczynić się do obniżenia tej liczby. W czasach, kiedy ilość pojazdów na drogach stale rośnie, coraz większa automatyzacja aut jest zwyczajnie konieczna.

Przeczytaj: Volvo popularniejsze w Polsce od BMW i Mercedesa

To co może cieszyć najbardziej w drugiej generacji XC60, to nowa odważniejsza stylistyka, ogólne dopracowanie i odczuwalne przywiązanie do bezpieczeństwa. Inwestowanie w nowoczesne technologie, miłe w odbiorze wykonanie i dobrą ergonomię użytkową w tym pojeździe widać i czuć. Również silniki, podwozie i własności jezdne jednoznacznie pokazują, że nowy model jest ogromną zmianą w stosunku do poprzednika. XC60 otwiera kolejny rozdział w historii marki i sugeruje czego możemy się spodziewać po szykowanym już powoli crossoverze XC40.

Za nowość w polskich salonach trzeba zapłacić minimum 184 500 zł. Tyle kosztuje bardzo dobrze wyposażona już w podstawie wersja Momentum z silnikiem wysokoprężnym D4 o mocy 190 KM, skrzynią manualną i napędem AWD. Po sukcesie jaki odniosło poprzednie XC60 można mieć pewność, że na naszych drogach szybko zacznie przybywać egzemplarzy nowej generacji. W Polsce model ten jest główną lokomotywą sprzedaży marki Volvo, a na ulicach najczęściej spotykanym SUV-em segmentu premium. Przemierzając w ciągu dnia jakąś krajową metropolię, po 10-tym napotkanym XC60 przestaje się już liczyć...

.
Volvo XC60 - polski cennik
.

Wersja
Silnik Skrzynia biegów Momentum Inscription R-Design
D4 AWD 2.0/190 manualna 184 500 zł 203 900  196 900 
D4 AWD 2.0/190 automatyczna 193 800  213 200  206 200 
D5 AWD 2.0/235 automatyczna 210 000  229 400  222 400 
T5 AWD 2.0/254 automatyczna 199 000  218 400  211 400 
T6 AWD 2.0/320 automatyczna 226 400  245 800  238 800 
T8 AWD 2.0/407 automatyczna 273 300  290 800  293 900 

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki