TEST Ford Kuga ST-Line 2.0 TDCi 180 KM AWD AT: nowa twarz i multimedia

2017-03-31 4:30

Niesłabnący popyt na SUV-y oraz crossovery niejako zmusza producentów do ciągłego unowocześniania swoich modeli plasujących się w wyżej wymienionych klasach. Niedawno modernizację przeszedł Ford Kuga, a my na mazowieckich drogach mieliśmy okazję sprawdzić co takiego się w nim zmieniło.

Ten ważny dla Forda SUV produkowany jest od 2008 roku. Pierwsza generacja Kugi była zwartym autem, które dość szybko zyskało zaufanie klientów. Ciekawostką w gamie był silnik 2.5 R5 Turbo, który oprócz wspomnianej Kugi napędzał m.in. ówczesnego Forda Focusa ST. Kuga mk. II zawitała do salonów w roku 2012. Auto było wyraźnie większe od swojego poprzednika i zostało zbudowane zgodnie z nową strategią Forda - One Ford, mówiącą o tworzeniu tożsamych modeli dla wszystkich światowych rynków. Po 5 latach od rozpoczęcia produkcji SUV Forda doczekał się liftingu. Co dokładnie się zmieniło?

Nowa twarz

Z zewnątrz najnowszą Kugę najłatwiej poznać po przednim grillu. Teraz jest on bardziej masywny i bardzo podobny do tego samego elementu z topowego SUV-a Forda jakim jest model Edge. Delikatnie zmieniła się też przednia maska, zderzak oraz tylne lampy. W tym przypadku zdecydowanie bardziej możemy mówić o ewolucji niż rewolucji.

Przeczytaj też: Porównanie - Volkswagen Sharan vs. Ford Galaxy

Wraz z liftingiem pojawiły się dwie nowe linie stylistyczne. ST-Line eksponuje bardziej sportowy wizerunek Kugi i charakteryzuje się czarnym, inaczej stylizowanym grillem oraz czarnymi dodatkami nadwozia. Na drugim końcu skali jest wersja Vignale stawiająca na luksus oraz komfort. Taka odmiana prezentowanego samochodu charakteryzuje się także nieco innym grillem (bardziej "gęstym") oraz srebrnymi dodatkami nadwozia. Vignale stawia także na jakość wykończenia wnętrza, która dzięki użyciu na szeroką skalę skóry oraz miękkich materiałów winduje Forda na wyższy poziom.

SYNC 3

Pozostając w temacie wnętrza, tutaj na pierwszy rzut oka zmieniło się bardzo niewiele. Poprawiono materiały wykończeniowe dodano inne wzory tapicerki i... to by było na tyle. W dalszym ciągu kokpit wygląda solidnie i nowocześnie, ale jednocześnie jest też nieco przeładowany przyciskami. Poważną zmianą, która uwidacznia się dopiero później jest zupełnie nowy system multimedialny SYNC 3.

SUV jak z szablonu: TEST Ford Edge 2.0 TDCi Twin-Turbo AWD Titanium

SYNC 2, czyli poprzednia generacja systemu nie była wzorem intuicyjności oraz szybkości działania. Nowy system nie jest tylko liftingiem poprzedniego rozwiązania, a zupełnie nowym tworem opartym na nowym procesorze. Poprzednie 4-segmentowe menu zostało zastąpione zupełnie nowym 3-segmentowym interfejsem z zupełnie nową grafiką. Poprawiła się intuicyjność obsługi i szybkość działania. Wśród opcji nowy system może pochwalić się obsługą głosową w języku polskim oraz polskimi komunikatami wymawianymi przez sympatyczny głos nawigacji. Dodano także obsługę Apple CarPlay oraz Android Auto. Wzbogaciło się także wyposażenie. Nowa Kuga może być teraz wyposażona np. w asystenta martwego pola dla ruchu poprzecznego oraz asystenta parkowania w kilku pozycjach.

Pierwsze wrażenia

Niemalże żadnych zmian nie odnajdziemy pod maską. Nowością jest opracowany przez Forda silnik 1.5 TDCi zużywający według zapewnień zaledwie 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym. Oprócz wyżej wymienionego silnika w ofercie jednostek napędowych Kugi znajdziemy jeszcze trzy silniki benzynowe (1.5 l – 120, 150 lub 182 KM) oraz dwa wysokoprężne (2.0 TDCi – 150 lub 180 KM). Dostępny jest także napęd AWD oraz automatyczna 6-biegowa przekładnia PowerShift.

Podczas jazd testowych obejmujących drogi o różnych nawierzchniach miałem okazję prowadzić Forda Kugę z 6-biegowym automatem, napędem AWD oraz najmocniejszym dieslem w ofercie. Jakie są moje pierwsze wrażenia po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów nowym modelem?

Wejdź: TEST Ford Fiesta ST200 vs. Renault Clio R.S. Trophy 220 EDC

Bez wątpienia nowy system SYNC 3 jest nieporównywalnie szybszy i bardziej intuicyjny od poprzednika. Słowa pochwały należą się także dynamice samochodu oraz pewności prowadzenia. Auto ochoczo reaguje na dodanie gazu, a układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny czyli typowy dla Forda. Prowadząc Kugę ma się wrażenie poruszana się dużo mniejszym autem. Samochód zachowuje się bardzo przewidywalnie (napęd dołączany jest szybko i pozwala nawet na delikatne uślizgi tylnej osi), jest zwarty i daje poczucie bezpieczeństwa.

Podczas całej trasy mierzącej ponad 100 km opisywana Kuga zadowoliła się średnio 8 l oleju napędowego na setkę. Zaznaczę jednak, że styl jazdy z pewnością nie należał do najbardziej oszczędnych. Więcej na temat średniego apetytu na paliwo jak i bardziej szczegółowych wrażeń z jazdy będziemy mogli Wam przybliżyć w chwili, w której odświeżony SUV Forda trafi w nasze ręce na dłużej.

Polski cennik

Ceny nowego Forda Kugi zaczynają się od 99 050 zł za wersję ze 120-konnym silnikiem 1.5 l oraz napędem na przednie koła. Na najtańszą Kugę z napędem AWD trzeba wyłożyć co najmniej 121 300 zł (wyposażenie Trend + 150-konny diesel + manual). Cennik zamyka najbardziej luksusowa i najlepiej wyposażona wersja Vignale, która w połączeniu z 2-litrowym 180-konnym silnikiem diesla, automatyczną skrzynią biegów oraz napędem AWD została wyceniona na 171 050 zł.
.

silnik/wersja skrzynia TREND EDITION ST-LINE TITANIUM VIGNALE
1.5 EcoBoost, 
120 KM, FWD
M6 99 050 zł 109 050 zł 123 900 zł 110 750 zł 135 300 zł
1.5 EcoBoost, 
150 KM, FWD
M6 
103 550 zł 113 550 zł 128 400 zł 112 250 zł 139 800 zł
1.5 EcoBoost, 
182 KM, AWD
A6 
122 050 zł 132 050 zł 146 900 zł 133 750 zł 158 300 zł
1.5 TDCi, 
120 KM, FWD
M6 
107 550 zł 115 550 zł 132 400 zł 119 250 zł 143 800 zł
2.0 TDCi, 
150 KM, FWD
M6 
112 300 zł
122 300 zł
137 150 zł 124 000 zł 148 550 zł
2.0 TDCi, 
150 KM, AWD
M6 
121 300 zł
131 300 zł 
146 150 zł 133 000 zł 157 550 zł
2.0 TDCi, 
150 KM, AWD
PowerShift 
- 140 300 zł
155 150 zł - 166 550 zł
2.0 TDCi, 
180 KM, AWD
M6 128 500 zł
135 800 zł 
150 650 zł 137 500 zł 162 050 zł
2.0 TDCi, 
180 KM, AWD
PowerShift - 144 800 zł 
159 650 zł - 171 050 zł

.
Ford Kuga ST-Line 2.0 TDCi 180 KM AT - dane techniczne
.

SILNIK R4 16V
Paliwo olej napędowy
Pojemność 1997 cm3
Moc maksymalna 180 KM przy 3750 obr./min.
Maks mom. obrotowy 400 Nm przy 2000-3250 obr./min.
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10 s
Skrzynia biegów automatyczna, 6-biegowa
Napęd 4x4 (AWD)
Zbiornik paliwa 60 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,1 l/ 5,0 l/ 5,4 l
poziom emisji CO2
140 g/km
Długość 4524 mm
Szerokość 1838 mm
Wysokość 1680 mm
Rozstaw osi
2690 mm
Masa własna
1641 kg
Masa maksymalna dopuszczalna
2230 kg
Pojemność bagażnika 456-1653 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód
Kolumny Macphersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
225/45 R18

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają