TEST Audi Q2 1.4 TFSI 150 KM: niespodzianka z Ingolstadt

2017-03-13 3:30

Młodzieżowe, modne i zrywające z tradycyjną, niemiecką powagą. Takie w założeniu ma być Audi Q2. Remake bliźniaczego A3 i jednocześnie najmniejszy z podniesionej rodziny Q pojawił się w gamie raczej niespodziewanie. Sprawdzamy, czy to świeże podejście do tematu crossoverów wniosło nieco szaleństwa do oferty marki z Ingolstadt.

Audi najwyraźniej pozostawia cyferkę 2 dla swoich eksperymentalnych i niecodziennych kreacji. Wcześniej było to niezwykle charakterystyczne i wyprzedzające swoje czasy A2. Teraz rodzina Q doczekała się najmniejszego członka, który ma działać jak magnes na młodych klientów poszukujących modnego auta z pierwiastkiem premium. Choć z daleka da się dostrzec charakterystyczny grill Audi, Q2 wyposażono w jego nowe wcielenie (z innym wzorem żebrowania), linia boczna pełna jest geometrycznych załamań, a możliwości konfiguracji pozwalają na utworzenie 100 różnych stylizacji auta. Po części mają na to wpływ słupki C z wyraźnie zaznaczonym logiem, które mogą być nawiązaniem do supersportowego R8...

Zobacz też: TEST Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI 190 KM S tronic

Żarty na bok. Q2 gra w wymagającym segmencie crossoverów (choć producent mówi, że jest untaggable, czyli nie do opisania). Wywodzi się z konceptu Crosslane coupe, które było SUV-em, coupe i cabrio jednocześnie. Coś takiego jednak nie przeszłoby przez dział księgowych, otrzymaliśmy więc auto stawiające czoła Mercedesowi GLA, MINI Pacemanowi czy też ostrym zakusom Francuzów na segment premium, czyli DS4 Crossback.

Najmniejszy z linii Q

Finalnie jednak Q2 jest samochodem złożonym z tych samych klocków, elementów oraz płyty podłogowej co A3. Co więcej, obydwa powstają na tej samej linii produkcyjnej. Q2 jest nieco bardziej kompaktowe od swojego starszego brata, a to po części z racji krótszego rozstawu osi. Punktem, który ma przekonać klientów do zakupu Q2 ma być – między innymi – wyżej zamontowany fotel oraz podniesione zawieszenie gwarantujące 145 milimetrów prześwitu. Ot, to tyle, żeby zapewnić psychiczny komfort przy wjeździe na żwirową drogę.

Pisaliśmy o: TEST Audi Q7 e-tron quattro: gigant w służbie ekologii

Rozstaw osi mierzący 2,6 metra przekłada się na wygodne manewrowanie autem, lecz skutkuje brakiem miejsca na nogi dla pasażerów zasiadających z tyłu. O ile nie brakuje przestrzeni nad głową, tak Audi poświęciło kolana osób na tylnej kanapie. Biorąc pod uwagę, że samochód może trafić do aktywnych singli, to całkiem zrozumiałe, tym bardziej, że bagażnik ma 405 litrów pojemności. Mówiąc inaczej, jest nawet za duży jak na tego typu pojazd, a brakuje mu naprawdę niewiele do pojemności oferowanej przez większe Q3.

Gadżetomania

Bliskie koneksje z A3 wskazują na wykorzystanie niemal tych samych elementów wnętrza. Niemal, bowiem w Q2 zagościło opcjonalne oświetlenie wnętrza Ambient Light, zmieniające się w zależności od pory dnia (jak i oczywiście nastroju kierowcy). Wygląda to bardzo nowocześnie, tak samo jak opcjonalny Audi Virtual Cockpit oferowany już w niemal całej gamie pojazdów Audi (a i znajdzie się pod inną nazwą w Volkswagenie). Nieco ponad 12-calowy ekran zastępuje analogowe zegary i nie razi w nocy, a dostarcza ogrom informacji w przyjaznej formie. Ascetyczne wnętrze jest charakterystyczne dla Audi, nadmuchy klimatyzacji to małe dzieła sztuki, choć rozczarowani jesteśmy materiałami na boczkach drzwi. Wyglądają po prostu tanio i co najgorsze pożałowano na nich miękkiego obicia.

Odwiedź też: TEST Audi A3 Limousine 2.0 TDI S Tronic S-Line po liftingu

W kabinie znajdziemy też inne nowoczesne rozwiązania. Standardem jest ekran multimediów o rozmiarze 8,3-cala, który (po wybraniu odpowiednich opcji) działa w tandemie z ekranem zastępującym obrotomierz i prędkościomierz. Możemy na nich wyświetlić np. nawigację z naniesionymi zdjęciami satelitarnymi, pobrać sobie informacje o parkingach czy cenach paliwa. Całość obsługiwana jest przez wygodnie umieszczone pokrętło (którego dźwięk pracy jest wynikiem wielomiesięcznych badań!), a dodatkowo reaguje na komendy głosowe – i radzi sobie z nimi całkiem nieźle. Przy takich opcjach połączenie telefonu z kablem poprzez Android Auto czy Apple Car Play wydaje się czymś normalnym. Tak jak bezprzewodowe ładowanie smartfona czy obecność hotspotu Wi-Fi.

(Niemal) kieszonkowa rakieta

Zaskoczeniem nie jest też gama jednostek napędowych, wszak Q2 i A3 oparte są na tej samej płycie MQB. Producent stopniowo wprowadzał kolejne silniki, a na początku produkcji prym wiodły motory o pojemności 1.4 litra i mocy 150 koni mechanicznych. Finalnie pod maską wylądowały nawet jednostki o mocy 190 koni z układem 4x4 quattro. Trudno nam sobie wyobrazić jak szybkie jest takie Q2. Już pierwsze egzemplarze, mające 150 koni, okazują się bardzo żwawe. Moment obrotowy wynoszący 250 niutonometrów pojawia się przy 1500 obrotów i nie znika do wartości 3500 obrotów na minutę. Można więc odczuć, że choć Q2 "zbiera" się bardzo ładnie z dołu, traci nieco rezon w najwyższych partiach obrotów. Taki urok turbodoładowanych silników...

Ciaśniej w segmencie: Volvo z konkurentem dla BMW X1 i Audi Q3!

Warto też wspomnieć, że w celu oszczędzania paliwa jednostka rezygnuje z pracy dwóch cylindrów (np. na autostradzie), lecz nie da się tego odczuć za kierownicą. Pełna moc dostępna jest od razu, bez zbędnych przerw. To rozwiązanie jest stosowane niezależnie od wybranej skrzyni biegów. Z wcześniejszych testów A3 możemy potwierdzić, że manualna przekładnia oferowana też w Q2 jest niezwykle wdzięczna w obsłudze, choć bardziej pociągającą (i odpowiednio droższą) jest opcja siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej skrzyni S tronic (teraz z nowym natryskiem oleju). Szybko zmienia biegi, nie gubi się i utrzymuje standardy narzucone przez topowe modele Audi.

Dwie twarze Q2

Audi Q2 ma nieco wyższy środek ciężkości, lecz w celu zredukowania przechyłów nadwozia poszerzono nieco rozstaw kół. Najmniejszy crossover jest też nieco cięższy od A3, choć nie są to wartości, które można wyczuć od razu. Ciekawym rozwiązaniem jest oferowany w standardzie progresywny układ kierowniczy, który dzięki specjalnemu ustawieniu rowków w maglownicy zmienia charakter prowadzenia auta. Na wolnych zakrętach i uliczkach w mieście dostarcza szczyptę sportowych wrażeń, w trasie za to auto nie jest nerwowe i podatne na drobne komendy wydawane kierownicą. To duży plus, choć nie da się ukryć, że czujemy się nieco odseparowani od większych ilości doznań.

Przeczytaj: TEST Audi A5 Sportback: wyśmienite połączenie przeciwieństw

Audi standardowo oferuje wybór trybów jazdy Audi Drive Select które wpływają na charakterystykę pracy silnika, reakcję na gaz czy wspomaganie kierownicy. Nie są to zmiany zdumiewające, choć sytuacja prezentuje się nieco inaczej jeśli zamówimy adaptacyjne zawieszenie, pozwalające na usztywnienie amortyzatorów dzięki modyfikacji przepływu płynów. W zależności od wybranej wersji silnikowej otrzymamy belkę skrętną (jak w testowanym egzemplarzu) czy też układ wielowahaczowy (z napędem quattro).

Ceny i konkurencja

Audi odważnie wycenia swojego najmniejszego crossovera, lecz odchodzi od tradycyjnych form finansowania. Zacznijmy tak: Q2 można mieć za 969 złotych netto miesięcznie (przedsiębiorcy, 10% opłaty wstępnej, 3 lata leasingu). Osoby prywatne mogą jeździć takim Audi za 1192 złote miesięcznie (na tych samych warunkach). Brzmi to zdecydowanie lepiej niż cennik zaczynający się od 96 900 złotych.

Testowaliśmy: Volvo V40 T4 vs. Audi A3 Sportback 1.4 TFSI

Standardowo otrzymujemy 16-calowe felgi, klimatyzację, czy system autonomicznego hamowania w mieście. Warto zdecydować się na reflektory w technice LED (6050 złotych), ogrzewanie foteli przednich (1610 złotych) czy system nagłośnienia Bang&Olufsen (3840 złotych). Na pierwszy rzut oka interesującą propozycją może być Audi Virtual Cockpit (ekran w miejscu obrotomierza i prędkościomierza), który kosztuje 3160 złotych, lecz wymaga zamówienia multimediów MMI Navigation Plus za... 13 070 złotych.

Mercedes GLA z kolei wyceniony jest na 124 300 złotych (niedawno przeszedł facelifting), DS4 Crossback to wydatek minimum 93 900 złotych, MINI Countryman (również odświeżony) korzysta z koligacji z legendą i wymaga wysupłania 111 800 złotych. Jak widać, nie jest to przystępny cenowo segment. Audi Q2 finalnie okazuje się ciekawym autem dla osób przyzwyczajonych do rozwiązań marki, lecz szukających niecodziennego pojazdu z Ingolstadt. Q2 to jednak dopiero początek interesującej ofensywy Audi. Można niebawem spodziewać się na rynku równie niekonwencjonalnych modeli, których zadaniem będzie konkurowanie z garbatymi propozycjami BMW i Mercedesa.

.
WIDEO - tak działa podświetlenie Ambient light

.
Audi Q2 - polski cennik
.

silnik/wersja Q2 Q2 Sport
1.0 TFSI 116 KM 96 900 zł 105 900 zł
1.4 TFSI 150 KM (COD) 6 biegów 104 100 zł 113 100 zł
1.4 TFSI 150 KM (COD) S tronic 114 200 zł 122 200 zł
1.6 TDI 116 KM manualna 6 106 400 zł 115 400 zł
1.6 TDI 116 KM S tronic
115 500 zł
124 500 zł
2.0 TDI 150 KM S tronic quattro 134 700 zł 143 700 zł
2.0 TDI 190 KM S tronic quattro 141 200 zł 150 200 zł

.
Audi Q2 1.4 TFSI - dane techniczne
.

SILNIK R4, turbo
Paliwo benzyna
Pojemność 1395 cm3
Moc maksymalna 110 kW/ 150 KM przy 5000-6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr./min.
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,5 s
Skrzynia biegów automatyczna ll (S tronic)
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,6 l/ 4,7 l/ 5,4 l
poziom emisji CO2
156 g/km
Długość 4191 mm
Szerokość 1794 mm
Wysokość 1508 mm
Rozstaw osi
2601 mm
Masa własna
1265 kg
Masa maksymalna dopuszczalna
1825 kg
Pojemność bagażnika 405 l/ 1050 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód
Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
215/55 R17

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki