TEST Audi A4 Limousine B9 i Audi A4 Avant B9: festiwal nowoczesności

2015-11-23 3:40

Punkt widzenia zależy od punku siedzenia. To powiedzonko jak ulał pasuje do nowego Audi A4 B9. Zewnętrznie auto bardzo przypomina odchodzącą generację B8, ale już wszystko czego doświadcza się wewnątrz jest totalną rewolucją. I to począwszy od projektu otoczenia, przez udoskonalenia wpływające na komfort, a na nowinkach technologicznych kończąc.

Lata lecą nieubłaganie, moda i trendy zmieniają się w coraz szybszym tempie, a za rozwojem technologii momentami naprawdę ciężko nadążyć. Nie każdemu człowiekowi jednak do końca to pasuje. Ludzie lubią przywiązywać się do rzeczy i niekoniecznie chcą podążać za trendami. Preferują często to co sprawdzone i raczej nieskomplikowane. Sprawa ta w dużej mierze tyczy się świata motoryzacyjnego, potrafiącego tradycjonalnego człowieka przyprawić o zawrót głowy. No bo jak obcować z autem, któremu bliżej do statku kosmicznego, nie mówiąc już o jego obsłudze?

Przeczytaj: Audi Q7 3.0 TDI quattro - TEST nowości na drogach Kanady

Niemiecka firma z Ingolstad ma na to swój sposób - kosmos zostawia astronautom, a przy tworzeniu pojazdów dla ludzi lubujących się w tradycji, korzysta z bestsellerowego przepisu na eleganckie i zarazem nienarzucające się auto. A autem owym jest Audi A4, które zanim zostało przemianowane w 1994 roku na "A-czwórkę", było znaną i lubianą "80-tką". Od początku istnienia sięgającego 1972 roku, do dziś na świecie sprzedano łącznie 12 mln egzemplarzy, bo kolejne generacje nieprzerwanie cieszą się wzięciem. Skąd taka popularność? Audi sprytnym trikiem nieingerowania drastycznie w powierzchowność, trzyma przy sobie nabywców. Nieznaczna zmiana sylwetki nie oznacza jednak wcale stagnacji, bo następcy względem poprzedników mocno ewoluują, ale robią to głównie od środka.

Wyostrzone A4

Mimo kosmetycznych zmian w stylistyce, Nowe Audi A4 B9 jest trochę inne od B8. Samochód stał się bardziej wyrazisty, nabrał nieco agresji i w gruncie rzeczy raczej ciężko będzie go pomylić z poprzednikiem. Na taki odbiór wpłynął całkowicie już kanciasty 6-kątny grill i na nowo narysowane, ostro zakończone na krawędziach reflektory z LED-owymi pasami świateł do jazdy dziennej. Standard to xenony, opcja to FullLED, a lampy wykonane w technologii Matrix LED są przeniesieniem nowatorskiej technologi wprost z topowej limuzyny A8. Tak samo z tyłu klosze lamp są węższe, znacznie ostrzejsze i wypełnione pasami LED-ów, co dotyczy zarówno odmiany Limousine, jak i Avant.

Zobacz też: TEST Audi RS6 Avant 4.0 TFSI po liftingu: rodzinny pocisk

Obie sylwetki "A-czwórek" mimo zachowania typowych dla siebie kształtów, dorobiły się kantów i głębokich cięć, kosztem wcześniejszych obłości. Nie zabrakło również chromowanych elementów stylistycznych i dużych obręczy kół podnoszących walory estetyczne. W katalogu jest kilkanaście wzorów felg do wyboru oraz wizualny pakiet S Line dodający sylwetce sportowych smaczków. Warte odnotowania są jeszcze dwa ważne fakty - został obniżony współczynnik oporu powietrza, który w odmianie A4 Ultra wynosi teraz 0.23. (Limousine 0.25, Avant 0.26) oraz znacznie spadła masa własna (w najszczuplejszej odmianie jest niższa nawet o 120 kg w zestawieniu z poprzednikiem).

Więcej miejsca

Audi budując nowe A4 zdecydowało o bardziej widocznym zdystansowaniu względem modelu A3 Limousine. Rozstaw osi B9 delikatnie wzrósł (+12 mm), podobnie jak długość i szerokość nadwozia (+25 mm, +16 mm). Dzięki temu nowe A4 jest po pierwsze większe od B8, a po drugie znacznie pokaźniej - i nareszcie równie nowatorsko - wygląda po zaparkowaniu obok A3 Limousine. Poprawiona obszerność wnętrza jest odczuwalna szczególnie na tylnej kanapie, gdzie wygospodarowano o 23 mm więcej miejsca na nogi. Dwie osoby dość wygodnie usiądą na skrajnych miejscach, o ile przód nie będzie zdominowany przez dryblasów mocno odsuwających siedzenia. Opcjonalna trójstrefowa klimatyzacja podniesie walory podróży na kanapie.

Sprawdź: TEST Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI: kompakt z piekła rodem

W przednim przedziale łatwo zanurzyć się w komforcie i luksusie, gdy auto jest wyposażone w skórzaną tapicerkę i elektrykę ustawień. Da się odczuć też pozytywny ubytek otoczenia, bo deska rozdzielcza i konsola środkowa zostały nakreślone w sposób mniej ingerujący w przestrzeń (+11 mm na szerokość, +24 mm na wysokość). Co więcej projekt został skrojony w sposób wykorzystujący sporo linii poziomych, co potęguje poczucie przebywania w szerokim i pojemnym aucie. Taki trik koncern VAG zastosował już w Passacie B8 oraz najnowszym Audi Q7. Elementy wykończenia drewnem, skórą lub metalem w kółko chciałoby się dotykać.

Imponująco jak na klasę premium wygląda przestrzeń bagażowa. Wersja Limousine dysponuje kufrem o pojemności 488 litrów, a Avant przy komplecie pasażerów zabierze ze sobą 505 l, co jest najlepszym wynikiem w luksusowym segmencie D. Po banalnie łatwym złożeniu siedzisk przewozowe możliwości zwiększają się do 1510 l. Seryjna w kombi jest elektrycznie przesuwana osłona przestrzeni bagażowej. Opcjonalnie klapa lub pokrywa bagażowa jest otwierana i zamykana elektrycznie, a nawet potrafi być wprawiona w ruch za sprawą czujnika pod zderzakiem.

Rewolucja we wnętrzu

Totalnie odmieniona architektura kabiny to czysta rewolucja! Nie zawarto w niej właściwie niczego, co przypominałoby poprzednika. Zespół oszczędnej w przyciski deski ma wbudowany 1-metrowy pas otworów wentylacyjnych. Za wygodną w trzymaniu trójramienną kierownicą o nowym wzorze, uplasowany może być poza analogowymi wskaźnikami, także w pełni cyfrowy Audi Virtual Cocpit o ogromnej przekątnej 12,3 cala. Nowinka ta debiutowała po raz pierwszy w Audi TT, ale w tym sportowym aucie ponad zegarami nie było już wyświetlacza przeziernego, jaki jest oferowany w A4.

Wejdź: TEST Audi A6 Allroad & Volvo XC70: alternatywa dla SUV-ów

Na środku deski usytuowano 8,3-calowy ekran systemu infotainment. Duże zaskoczenie to brak możliwości schowania go w deskę, podobnie jak to się ma od paru lat w autach Mercedesa. Specjaliści z Audi zapytani o to kontrowersyjne posunięcie, wytłumaczyli się wymogami homologacyjnymi, jakie zaczną obowiązywać w Ameryce od 2016 roku. Chodzi o to, że przykładowo w momencie wrzucenia biegu wstecznego, obraz z kamery musi natychmiast pojawić się na ekranie, co w sytuacji schowanego ekranu jest najzwyczajniej niemożliwe. Audi ze względów finansowych, nie opracowywało dwóch osobnych rozwiązań z chowanym oraz stałym ekranem.

Festiwal innowacji

Panel funkcyjny ulokowano przed nowym typem dźwigni zmiany biegów. Kontrolery sterujące zestawem MMI mają nowy kształt i są niezmiernie poręczne. Opcjonalnie pojawia się gładzik na szczycie pokrętła, pozwalający wprowadzać adresy w nawigacji na zasadzie pisania po nim palcem. W bogato wyposażonym modelu wiele elementów dosłownie zachwyca. Internet LTE aktualizuje dane w nawigacji i pozwala na korzystanie z sieci pasażerom w ich własnych urządzeniach mobilnych. Zdumiewa widok map online Google Earth. Regulatory od układu wentylacji wystarczy musnąć palcem w dolnej części by funkcje ulegały zmianom. Lampki w podsufitce są LED-owe i wystarczy je lekko dotknąć, żeby się zaświeciły. Oświetlenie Ambiante w boczkach drzwiowych, tunelu środkowym i wnękach na nogi cieszy po zmroku. Topowy system nagłaśniający Bang&Olufsen tworzy niesamowity przestrzenny dźwięk 3D, w którym łatwo się zatracić. Telefon komórkowy można dla wzmocnienia sygnału antenowego położyć w podłokietniku, który przy okazji jest indukcyjną ładowarką. Audi smartphone interface łączy samochód ze smartfonami z systemami operacyjnymi iOS lub Android.

Czytaj także: TEST Audi Q3 2.0 TFSI quattro: segmentowy miszmasz

W obsłudze multimediów i systemów wspierających jazdę przejawia się ogromna rewolucja technologiczna. Strukturę A4 B9 naszpikowano nowinkami, choć większość z udoskonaleń montowana jest jako opcja. Auto może być wyposażone m.in.: w aktywnego asystenta toru jazdy, Audi acitve lane assist, rozpoznawanie znaków drogowych, radar aktywnego tempomatu, który utrzyma prędkość i odległość od poprzedzającego samochodu, adaptive cruise control z funkcją Stop & Go oraz z asystentem jazdy w korkach, asystenta parkowania, asystenta ruchu poprzecznego, asystenta wydajności pomagającego kierowcy zaoszczędzić paliwo oraz wiele innych układów wpływających na bezpieczeństwo.

V6 TDI nie dla Polski

W modelu A4 zawsze było do wyboru kilka silników o różnym przekroju, i tak również jest teraz. Audi rozpieszcza swoich klientów, aby każdy z nich znalazł coś dla siebie. W obecnej dziewiątej generacji paleta zawiera sporo jednostek do wyboru, spełniających wymogi emisji spalin Euro 6. Trzy są benzynowe (1.4 TFSI 150 KM i 250 Nm, 2.0 TFSI 190 KM i 320 Nm, 2.0 TFSI 252 KM i 370 Nm) i pięć wysokoprężnych (2.0 TDI 120 KM, 2.0 TDI 150 KM i 320 Nm, 2.0 TDI 190 KM i 400 Nm, 3.0 V6 TDI 218 KM i 400 Nm, 3.0 V6 TDI 272 KM i 600 Nm). Jest jeszcze bardzo mocny silnik benzynowy 3.0 V6 TFSI 354 KM, ale dotyczy on już usportowionej odmiany Audi S4. Niestety w Polsce ilość jednostek w A4 została ograniczona do 4-cylindrowych motorów. Diesle 3.0 V6 nie trafią do nadwiślańskiego cennika. Audi tłumaczy ten fakt zbyt małym zainteresowaniem polskich klientów. Szkoda.

Kliknij: TEST Audi A8 3.0 TDI po liftingu: limuzyna z domieszką sport

Moc w nowym Audi tradycyjnie jest przekazywana na koła przednie lub wszystkie cztery w odmianach z napędem quattro. Siły są przenoszone przy wsparciu nowej manualnej 6-biegowej skrzyni lub zautomatyzowanej 7-biegowej S-Tronic (dostępnej również dla wersji z napędem na przednią oś). S-Tronic został zmodernizowany i teraz posiada funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Pierwsze próby podczas polskiej prasowej prezentacji, przypadły na krótkie jazdy wersjami TFSI 190 KM i TDI 190 KM. Automatyczna przekładania S-Tronic jaka znalazła się w tandemie z napędem na przód w tych autach, bezbłędnie odczytywała intencje kierowcy, bez względu na to, czy była połączona z dieslem, czy benzyną. 190-konne motory łączy podobnie szybka reakcja na gaz i dobre przyspieszenie. Benzyna do pierwszej "setki" zbiera się trochę dynamiczniej, osiągając czas 7,3 s (diesel potrzebuje na to 7,7 s). Elastyczność w trasie i niższe zużycie paliwa natomiast lepiej wypada w dieslu, za to benzyna jest tak cicha, że trzeba wkręcać ją mocno na obroty aby usłyszeć jej pracę.

Układ pięciowahaczowego zawieszenia przedniej i tylnej osi (z tyłu pięciowahacz wyparł konstrukcję trapezową) w nowych A4 Limousine i A4 Avant zbudowano na nowo. Samochód jest wygodny, dobrze wybiera nierówności i cechuje się bardzo wysokim poziomem tłumienia hałasu. Przy tym wykazuje odpowiednią sztywność podczas jazdy w łukach i zachęca do dynamicznego prowadzenia. Selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego, uzupełnia precyzyjną pracę napędu na przednią oś. Opcjonalny System Audi Drive select umożliwia decydowanie o samodzielnym wyborze ustawień zawieszenia od komfortowego, po dynamiczne. Dynamiczny potrafi również być elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, a w zawieszeniu można zastosować amortyzatory o regulowanej sile tłumienia. Możliwości konfiguracyjnych w nowym A4 jest masa, a poziom wyposażenia zależy od głębokości portfela.

Auto dla wymagających

Czas na stwierdzenie faktów. Audi A4 B9 potrafi być efekciarskie, ale owego efekciarstwa doświadczyć można dopiero po zajęciu miejsca w kabinie za kierownicą, i to koniecznie pod warunkiem bogatego wyposażenia. Wizualnie B9 bardzo przypomina odchodzącą generację B8, a to dlatego, że Niemcy świadomie nie eksperymentowali. Fakt ten akurat nie powinien dziwić, bo w końcu takie działanie jest od lat normą praktykowaną w Inglostad. W sygnaturze nic się nie zmieniło, bo Limousine to standardowy sedan, Avant to tradycyjne kombi, a niebawem pojawi się kolejna generacja A5, będąca "A-czwórką" w wydaniu coupe. A4 jak zwykle rewelacyjnie się prowadzi, jest bardzo przewidywalne i potrafi być szybkie. Szkoda tylko, że bogata europejska oferta jednostek napędowych została w Polsce ograniczona. Przynajmniej nie wyzbyto się odmian quattro, a mało dynamiczni kierowcy znajdą możliwość wyboru oszczędnych wariantów Ultra.

Odwiedź: TEST Audi TT 2.0 TFSI quattro S tonic: szybka bryka do lansu

Na koniec jeszcze jedna nowinka. Otóż Audi w modelu A4 zmieniło politykę oferowania wersji wyposażenia. Nowa koncepcja została oparta w pierwszej linii po prostu o nazwę A4, a dalej są jeszcze dwie linie wzornicze: A4 Line Sport i A4 Line Design ze zróżnicowaną stylistyką detali. Wracając do tego co najważniejsze - czyli do podstawy wyposażenia - Audi A4 B9 posiada m.in.: 6 poduszek powietrznych, reflektory ksenonowe z dynamiczną regulacją zasięgu, światła do jazdy dziennej LED, klimatyzację jednostrefową, system multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem, 3-ramienną kierownicę obszytą skórą, dużo różnej elektryki, a nawet 16-calowe felgi ze stopów lekkich.

Ceny nadwozia A4 Limousine startują od 130 800 zł, a za odmianę A4 Avant trzeba zapłacić od 138 400 zł. Pełny polski cennik poniżej.
.

ZAGŁOSUJ - które nadwozie Audi A4 jest lepsze? 
.

Audi A4 B9 Limousine - CENA w Polsce
.

Silnik Moc Skrzynia biegów CENA
1.4 TFSI 150 KM / 110 kW manualna, 6 130 800 zł
1.4 TFSI 150 KM / 110 kW automatyczna, 7 140 300 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW manualna, 6 149 200 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW automatyczna, 7 158 700 zł
2.0 TFSI 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 171 100 zł
2.0 TFSI quattro 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 181 100 zł
2.0 TDI * 120 KM / 90 kW manualna, 6 142 800 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW manualna, 6 149 200 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW automatyczna, 6 158 700 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW manualna, 6 162 800 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 172 300 zł
2.0 TDI quattro 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 182 300 zł

* dostępny od marca 2016

.
Audi A4 B9 Limousine Line Sport - CENA w Polsce
.

Silnik Moc Skrzynia biegów CENA
1.4 TFSI 150 KM / 110 kW manualna, 6 139 500 zł
1.4 TFSI 150 KM / 110 kW automatyczna, 7 149 000 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW manualna, 6 155 200 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW automatyczna, 7 164 700 zł
2.0 TFSI 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 177 100 zł
2.0 TFSI quattro 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 187 100 zł
2.0 TDI * 120 KM / 90 kW manualna, 6 151 500 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW manualna, 6 157 900 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW automatyczna, 6 167 400 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW manualna, 6 168 800 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 178 300 zł
2.0 TDI quattro 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 188 300 zł

* dostępny od marca 2016

.
Audi A4 B9 Limousine Line Design - CENA w Polsce
.

Silnik Moc Skrzynia biegów CENA
1.4 TFSI 150 KM / 110 kW manualna, 6 139 500 zł
1.4 TFSI 150 KM / 110 kW automatyczna, 7 149 000 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW manualna, 6 155 200 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW automatyczna, 7 164 700 zł
2.0 TFSI 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 177 100 zł
2.0 TFSI quattro 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 187 100 zł
2.0 TDI * 120 KM / 90 kW manualna, 6 151 500 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW manualna, 6 157 900 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW automatyczna, 6 167 400 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW manualna, 6 168 800 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 178 300 zł
2.0 TDI quattro 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 188 300 zł

* dostępny od marca 2016

.
Audi A4 B9 Avant - CENA w Polsce
.

Silnik Moc Skrzynia biegów CENA
1.4 TFSI ** 150 KM / 110 kW manualna, 6 138 400 zł
1.4 TFSI ** 150 KM / 110 kW automatyczna, 7 147 900 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW manualna, 6 156 800 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW automatyczna, 7 166 300 zł
2.0 TFSI ultra quattro 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 188 700 zł
2.0 TDI *** 120 KM / 90 kW manualna, 6 150 400 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW manualna, 6 156 800 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW automatyczna, 6 166 300 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW manualna, 6 170 400 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW
automatyczna, 6
179 900 zł 
2.0 TDI quattro 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 189 900 zł

** - dostępny od lutego 2016
*** - dostępny od kwietnia 2016

.
Audi A4 B9 Avant Line Sport - CENA w Polsce
.

Silnik Moc Skrzynia biegów CENA
1.4 TFSI ** 150 KM / 110 kW manualna, 6 147 100 zł
1.4 TFSI ** 150 KM / 110 kW automatyczna, 7 156 600 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW manualna, 6 162 800 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW automatyczna, 7 172 300 zł
2.0 TFSI ultra quattro 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 194 700 zł
2.0 TDI *** 120 KM / 90 kW manualna, 6 159 100 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW manualna, 6 165 500 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW automatyczna, 6 175 000 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW manualna, 6 176 400 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW
automatyczna, 6
185 900 zł
2.0 TDI quattro 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 195 900 zł

** - dostępny od lutego 2016
*** - dostępny od kwietnia 2016

.
Audi A4 B9 Avant Line Design - CENA w Polsce
.

Silnik Moc Skrzynia biegów CENA
1.4 TFSI ** 150 KM / 110 kW manualna, 6 147 100 zł
1.4 TFSI ** 150 KM / 110 kW automatyczna, 7 156 600 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW manualna, 6 162 800 zł
2.0 TFSI ultra 190 KM / 140 kW automatyczna, 7 172 300 zł
2.0 TFSI ultra quattro 252 KM / 185 kW automatyczna, 7 194 700 zł
2.0 TDI *** 120 KM / 90 kW manualna, 6 159 100 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW manualna, 6 165 500 zł
2.0 TDI 150 KM / 110 kW automatyczna, 6 175 000 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW manualna, 6 176 400 zł
2.0 TDI 190 KM / 140 kW
automatyczna, 6
185 900 zł
2.0 TDI quattro 190 KM / 140 kW automatyczna, 6 195 900 zł

** - dostępny od lutego 2016
*** - dostępny od kwietnia 2016

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają