menu

WYMIANA OPON: na co zwrócić uwagę przy zmianie, wybrać opony letnie czy całoroczne

01.04.2016, godz. 00:09
wymiana opon w samochodzie
foto: Skoda Auto

Opony to jeden z najważniejszych elementów samochodu - wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeżeli planujesz zakup nowego ogumienia, zastanów się, czy warto wybrać nowe czy używane opony. Czy zwrócić uwagę na wąskie czy szerokie gumy, modele letnie czy całoroczne.

Jeśli okaże się, że letnie opony z poprzedniego sezonu nie nadają się do użytkowania, koniecznie trzeba sprawić sobie nowe. I tu pojawiają się pierwsze rozterki – kupić nowe, czy używane, szersze czy węższe, letnie czy całoroczne, z bieżnikiem asymetrycznym czy kierunkowym? Zanim  odpowiemy sobie na te pytania, musimy upewnić się, jaki rozmiar jest odpowiedni do naszego auta. Informacja o tym jest zapisana na oponie samochodu w postaci ciągu znaków, które oznaczają rozmiar opony, np. 185/60R14. Dla każdego modelu samochodu jego producent przewidział kilka opcjonalnych rozmiarów opon.

Sprawdź: Nowe opony na sezon - wideo z poradami fachowców

Najłatwiej jest sprawdzić to korzystając z wyszukiwarek lub konfiguratorów opon i felg, dostępnych na stronach producentów lub dystrybutorów. Dostępne są również narzędzia wspomagające klienta, jak np. zamienniki opon, które ułatwiają kalkulację rozmiarową, w przypadku, gdy chcemy zastosować inny rozmiar opon od fabrycznego lub homologowanego przez producenta.

.
Jakie opony lepsze - używane czy nowe

Decydując się na zakup opon, powstaje dylemat wyboru pomiędzy kompletem nowych i używanych. Zdecydowaną zaletą używanych opon jest niska cena. Jednak ich zakup może się wiązać z pewnym ryzykiem. Po pierwsze nie sposób stwierdzić, czy były one odpowiednio eksploatowane, miały właściwe ciśnienie lub były odpowiednio przechowywane poza sezonem. Poza tym opony używane mogą pochodzić z samochodów po wypadkach drogowych i mieć wewnątrz uszkodzenia, których nie widać gołym okiem.

W przypadku opon nowych tego typu zagrożenia nie występują. Może więc warto zapłacić większą cenę za nowe opony i tym samym nie narażać się na ryzyko nieprzyjemnych niespodzianek związanych z użytkowaniem ogumienia?

Jakie opony - letnie czy całoroczne

Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz kształtem. Dlatego w testach i w zestawieniach opony całoroczne porównuje się najczęściej z oponami zimowymi, rzadziej z letnimi. Opony całoroczne wypadają gorzej niż dobre opony sezonowe, ale dobre opony całoroczne osiągają lepsze wyniki niż najtańsze opony sezonowe (np. tzw. "chińskie opony").

.
Jaką rzeźbę bieżnika opony wybrać

Obecnie na rynku dominują dwa typy bieżników: asymetryczne i kierunkowe. Bieżnik kierunkowy układa się w charakterystyczne lejki - często mówi się, że ma kształt litery V. Takie rozwiązanie znacznie poprawia odprowadzanie wody przy opadach deszczu oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost.

Dowiedz się: Jak sprawdzić rubość bieżnika opony

Z kolei bieżnik asymetryczny podzielony jest na dwie części: zewnętrzna odpowiada za przyczepność opony na zakrętach, a wewnętrzna odprowadza wodę spod opony. Modele z bieżnikiem asymetrycznym, to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie opony na rynku.

.
Właściwy wybór opon

Często zastanawiając się nad wyborem opon lub felg sprawdzamy, jak wypadły one testach publikowanych w prasie i internecie. Przeglądając je warto zwrócić uwagę na kryteria oceny, którym poddawane były opony, a następnie przyjrzeć się wynikom dotyczącym tych cech opony, które są dla nas najważniejsze. W tym celu powinniśmy zadać sobie kilka pytań, które pozwolą określić nas jako kierowców, np. ile kilometrów pokonujmy rocznie, jaki mamy styl jazdy, czy jeździmy częściej w trasie czy po mieście. Warto również zwrócić uwagę na to, do jakiej klasy należą testowane opony: ekonomicznej, średniej czy premium. Różnice pomiędzy poszczególnymi klasami wynikają z jakości i ceny opon.

Zobacz też: Niższy profil opony to twardsza guma i obniżony komfort

Dlatego oszczędni kierowcy powinni szukać opony o dużej odporności na ścieranie, wygrywającej w kategorii "koszty użytkowania". Z kolei zwolennicy dynamicznej jazdy takiej, która miała dobre wyniki w kategorii  "przyczepność". Natomiast kierowcy pokonujący wiele kilometrów mogą zainwestować w oponę wyższej klasy, która była wysoko oceniona w kategorii "trwałość".

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

WIĘCEJ W SUPERAUTO