menu

Rajdówki "w gazie"? To możliwe i legalne!

17.03.2017, godz. 13:10
rajd-barborka-2015-os-bemowo-w-obiektywie-supera
Rajd Barbórka 2015 – OS Bemowo foto: SuperAuto24.pl

Instalacje gazowe kojarzą się z oszczędnością pieniędzy oraz ograniczonymi osiągami samochodu. Jak się jednak okazuje, są to szkodliwe stereotypy. Co więcej, Polski Związek Motorowy dopuszcza do startu w KJS-ach auta z butlami w bagażniku.

Polski Związek Motorowy długo opierał się zmianom w regulaminie. Zakaz startu dla aut wyposażonych w instalację gazową wynikał prawdopodobnie z krążących mitów o rajdówkach eksplodujacych podczas kraksy. Biorąc pod uwagę liczbę pojazdów na polskich drogach z LPG, trudno było w to uwierzyć.

PZM dokonał zmian w regulaminie w marcu 2012 roku – zakazy w kategoriach Sprint, Super Sprint oraz KJS zostały zniesione.

Zobacz też: Fiat Tipo z fabryczną instalacją LPG - polski CENNIK

Innym mitem krążącym wśród kierowców jest pogorszenie osiągów w czasie zasilania silnika gazem. Przy poprawnie założonej i wyregulowanej instalacji trudno jednak mówić o zauważalnych różnicach w przyspieszeniu czy elastyczności. Wystarczy spojrzeć na wyniki Marcina Dziewiątkowskiego, kierowcy rajdowego STAG Rally Team, który zdobył drugie miejsce w cyklu Samochodowych Mistrzostw Białegostoku 2016.

Choć Polski Związek Motorowy zmienił zapisy w regulaminie, niektóre kluby sportowe dalej mogą zakazywać startów aut z gazem w organizowanych przez siebie imprezach. Wtedy konieczny będzie demontaż butli. Wydaje się jednak, że wyparcie tego typu ograniczeń to tylko kwestia czasu.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
WIĘCEJ W SUPERAUTO