KONIECZNIE sprawdź ciśnienie opon i stan bieżnika przed wyjazdem na WAKACJE

2012-07-02 3:30

Sezon urlopowy zbliża się wielkimi krokami i miliony kierowców przygotowują się do wakacyjnych podróży. Przed wyruszeniem w drogę warto przyjrzeć się z uwagą oponom swojego auta. W okresie letnich wyjazdów są one szczególnie narażone na większe obciążenie czy wysokie temperatury. Niedawno przeprowadzony przez Continental i ADAC test wskazuje, że opony z odpowiednim bieżnikiem i właściwym ciśnieniem powietrza są najlepsza formą ubezpieczenia w podróży. Jednocześnie dobrze napompowane opony pozwalają obniżyć zużycie paliwa.

Podczas letnich podróży auto jest często w pełni załadowane, co przekłada się na znacznie większe obciążenie niż podczas typowych przejazdów. Ciśnienie powietrza w oponach musi być dopasowane do tej sytuacji tak by uniknąć ich niszczenia, a w najgorszym wypadku "złapania gumy".

>>> Jakie opony wybrać - całoroczne czy letnie. Na co zwrócić uwagę przy zmianie opon

- Warto zwrócić uwagę na ten czynnik - wyjaśnia dr Andreas Topp, specjalista ds. opon w Continental. - Ciśnienie powietrza w oponach powinno być zawsze mierzone, gdy samochód jest w pełni załadowany. To jedyny sposób by być pewnym, że jest na właściwym poziomie - dodaje.

Ciśnienie sprawdzaj na zimnych oponach

Ciśnienie opon powinno być zawsze sprawdzane na zimnych oponach. Właściwe ciśnienie dla przednich i tylnych kół zazwyczaj się różni, a wartości zalecane przez producenta można znaleźć na wewnętrznej stronie pokrywy paliwa, na słupku drzwi, w schowku lub w instrukcji obsługi.

Niskie ciśnienie to ryzyko

W testach przeprowadzonych w Centrum Bezpiecznej Jazdy ADAC w Hanowerze, eksperci przeprowadzili symulację przejazdu uwzględniając podwójne zmiany pasa ruchu, zbaczanie w celu ominięcia przeszkody z w pełni załadowanym samochodem kompaktowym. Test był przeprowadzany z zalecanym ciśnieniem powietrza na pełnym obciążeniu - 2,8 Bara - oraz z zalecanym ciśnieniem powietrza bez obciążenia - 2,3 Bara. Jadąc z prędkością 65 km\h pojazd posiadający opony ze zbyt niskim ciśnieniem nie był w stanie bezpiecznie ominąć przeszkody. Stało się więc oczywiste, że niedopilnowanie właściwego napompowania opon przed wyruszeniem na wakacyjne wojaże niesie ze sobą zbyteczne ryzyko.

>>> Jak przygotować samochód do trasy, o czym pamiętać, co warto zabrać ze sobą

Słaby bieżnik zagrożeniem

Głębokość bieżnika jest tak samo ważna ponieważ okres letni to także deszcze i śliskie nawierzchnie. Porównując opony z właściwą minimalną grubością bieżnika, czyli 3 mm, i zużyte opony z tylko 1.4 mm, rezultaty testu były zatrważające. W warunkach aquaplanningu, jadąc z prędkością 60 km\h, auto mające stare opony straciło kontakt z nawierzchnią podczas skręcania i wjechało na nadjeżdżające pojazdy. Nawet doświadczeni kierowcy ADAC nie byli w takiej sytuacji w stanie utrzymać samochodu na drodze.

Sprawdzanie głębokości bieżnika jest proste: jeśli włożysz monetę 5 zł pomiędzy bloki opony, biała krawędź powinna zniknąć wskazując, że wciąż ma on wystarczającą grubość.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki